Hooikoorts natuurlijk te lijf

HATSJIE!

*snuit haar neus na de 108ste keer niezen vandaag… Het hooikoorts seizoen is weer in volle gang en dat is goed te merken.

Hooikoorts is een allergische reactie. Bij hooikoorts komt stuifmeel van grassen, bomen en andere planten in contact met de slijmvliezen van neus en ogen. Aan de oppervlakte van de slijmvliezen liggen mestcellen. Dit zijn cellen van het afweer systeem die het stuifmeel herkennen met een soort antenne. Als de mestcel de stuifmeel herkent als een schadelijke stof, laat de mestcel stoffen vrij (o.a. Histamine). Deze stoffen veroorzaken de allergische reacties.

De meeste mensen hebben last van: niezen, een jeukende en/of verstopte neus, tranende en/of brandende rode ogen en jeukende en/of pijnlijke oren en keel. Er zijn ook mensen waarbij astma ontstaat of deze verergert. Je kunt ook last hebben van vermoeidheid, concentratieproblemen, een koortsachtig gevoel en slaapproblemen. Al met al, geen pretje.

Sommige mensen kunnen er echt niet omheen maar heel eerlijk van de adviezen die je krijgt wordt echt niemand blij; “Blijf zoveel mogelijk binnen en houdt ramen en deuren gesloten…” Nou, laten we dat gaan doen van februari tot september??? Om over de medicatie maar te zwijgen; Antihistamine waar je slaperig van wordt tot ontstekingsremmende neusspray waar je neusbloedingen van kunt krijgen. Uh, nee dankubeleefd.

Maar wat dan wel? Ik heb mijn tips voor jou op een rijtje gezet.

Tip 1 PERILLA OLIE

Inname van koudgeperste Perilla (Frutescens) olie heeft een ontstekingswerende en anti-allergische werking. Perilla olie is sowieso onwijs goed voor je. Deze olie bevat een gigantische hoeveelheid omega 3. Omega 3 helpt bij het tegen gaan van ontstekingen overal in je lichaam. Er zijn honderden onderzoeken gedaan die hebben aangetoond dat perilla allerlei gezondheidseffecten kan hebben die grotendeels terug te voeren zijn op de ontstekingsremmende werking ervan. Uit deze onderzoeken blijkt dat perilla allergieën kan verlagen, helpt bij astma, preventieve werking heeft bij kankers, helpt bij het stabiliseren van de bloedsuiker en ook werkt als anti-depressivum en helpt om beter te kunnen nadenken. Wil je meer lezen over deze onderzoeken klik dan hier.

Perilla olie is niet goedkoop, dat is het enige nadeel. Zelf gebruik ik 3x daags een lepeltje Eicosan Perilla van Aman Prana. Dit is een Perilla olie gemixt met Ayurvedische (ontstekingswerkende) kruiden. Hier te bestellen. Er zijn ook vegetarische capsules te koop met Perilla olie. Deze zijn hier te bestellen.

LET OP: PERILLA OLIE NOOIT VERWARMEN EN KOEL BEWAREN. KOOP ALTIJD KOUDGEPERSTE (BIO) OLIE DIE NIET GERAFFINEERD IS.

Tip 2 KNOPPEN VAN DE ZWARTE BES

Stoffen in de knoppen van de Ribus Nigrum (zwarte bes) stimuleren onze bijnieren om lichaamseigen cortisones te maken. Cortisone maakt energie vrij in het lichaam om ontstekingen te bestrijden. Je begrijpt dit die een gunstige werking heeft op klachten bij hooikoorts maar ook bij bijvoorbeeld reumatische klachten. Het gebruik van een gestandaardiseerd product is hierbij wel belangrijk. Een goed product bestel je hier.

Tip 3 NEUSSPOELINGEN

Voor sommige mensen is een neutrale zoutoplossing al voldoende om hun neusslijmvlies te spoelen en zo deze vrij te maken van pollen. Ik elf gebruik Pollinosan van A. Vogel. Pollinosan is een homeopatische neusspray met een mix van kruiden. Naast het spoelen is het ook fijn om een beetje kokosvet in je neus te smeren om een kleverig vangnet te creëren voor de rondvliegende pollen. Zo voorkom je dat de pollen op je neusslijmvlies terecht komen.

TIP 4 OGENTROOST

Oogdruppels met ogentroost (Euphrasia Stricta) zijn echt heel fijn bij jeukende en branderige ogen. De naam van het plantje zegt het al… Je besteld ze hier.

Tip 5 KRUIDENTHEE

Ik heb een fijne kruidenthee gemaakt van brandnetel (bloedzuiverend), smalle weegbree (fijn voor de luchtwegen, anti-histamine werking), echte guldenroede (ontstekingswerend op de slijmvliezen) en pepermunt (ontspannend op de slijmvliezen). Extra water drinken bij deze thee is wel aan te raden omdat deze thee je vaak laat plassen. Heb je interesse in deze thee? Stuur me dan een berichtje via de mail (deaardvrouw@gmail.com).

Tip 6 EEN HISTAMINE-VRIJ DIEET

Om je lichaam wat te ontzien is een histamine-vrij dieet een aanrader. Veel voedingsmiddelen bevatten histamine en/of zorgen ervoor dat er meer histamine vrijgemaakt wordt door je lichaam. Wanneer je al klachten hebt is dit natuurlijk geen fijne combi. Histamine rijke voeding: azijn, cacao, cashewnoten, ham, kaas, kikkererwten, pinda’s, spinazie, pompoen, gistextract, E621, aardbeien, gedroogd fruit, Tomaten, Salami, Vis & Schelpdieren, Sojabonen, Walnoten, Worst, Kaneel & Tijm, zuurkool, gember & peper, koriander, paprikapoeder, kardemom en vanille. Histamine-vrijmakers: ananas, bonen & peulvruchten, cacao, citroen & limoen, kiwi, noten, papaja, pruimen, tarwekiemen en tomaten.

Ik hoef denk ik niet te zeggen hoe belangrijk het is om gezond te eten. Onder gezond eten versta ik zoveel mogelijk plantaardig, vers en gevarieerd. Heb je hier vragen over? Of hulp nodig bij het bedenken van lekkere recepten? Mail me dan. Ik help je graag.

Tip 7 LOKALE RAUWE HONING EN POLLEN

Inname van lokale honing en stuifmeelkorrels (pollen) kan helpen om langzaam immuun te worden voor de pollen waar jij allergisch voor bent. Dus even google naar de dichtstbijzijnde imker en wat potjes halen!